Wat heeft J.P. Balkenende nou met webstroom?

Op 19-2-08 nam ik deel aan een bijeenkomst van Webstroom: De community van streaming video deskundigen uit het hoger onderwijs. Thema: Webstroom als expertisecentrum.
Binnen het Nederlandse HO en Webstroom vinden er veel projecten over en met video plaats. Maar wat gebeurt er met al die kennis? Hoe bereiken we anderen om te laten weten welke expertise waar beschikbaar is? Hoe regelen we ondersteuning bij hergebruik c.q. verdere ontwikkeling? Over deze vragen zouden we ons buigen. Naar mijn smaak kwam dat niet helemaal uit de verf omdat deze onderwerpen een beetje als sluitpost aan het einde van het overigens interessante programma aan de orde kwamen.

Even een verslag:

Project Videoactive
RUG en VU hebben samen met een aantal andere Europese universiteiten geparticipeerd in het Europese project: Videoactive (met geld van Europese gemeenschap/Socrates fondsen). Hoofddoel was verspreiding van videokennis en bouwen van internationale community. Produkten: workshops, ook online aangeboden ("virtual workshops", binnen eigen instelling te organiseren) en een prachtig handboek, vol met zeer praktische tips over hoe om te gaan met video in het onderwijs en handige koppelingen naar andere mooie sites. Een aanrader. Voor verdere informatie verwijs ik naar http://www.videoaktiv.org/index.php?id=228

Surfnet videotheek wordt Surfmedia.nl
Surfnet werkt hard aan een nieuwe videoportal a la YouTube, dus met een hoog web 2.0 gehalte. Films plaatsen, van commentaar voorzien, beoordelen, delen etc etc. Verwacht wordt dat deze portal in de loop van maart live gaat. Een site met mediatheek, RTV gids en Media Academy. Je kunt een account voor de mediatheek aan maken en hebt daarmee 1 Gb video ruimte. Je kunt daarmee zowel privecollecties als publieke collecties aanleggen. Op mijn vraag of je ook een collectie voor een afgesloten groep mensen (in kader van ons portfolio) kunt onderhouden konden ze helaas niet positief reageren. Ze zouden mijn vraag wel meenemen in de verdere ontwikkeling van de nieuwe portal. Ben benieuwd. Binnen de RTV gids zullen kanalen angeboden worden voor live-video-uitzendingen. Binnen Media Academy vind je allerhande interessante media-informatie.

Media Academy versus Surf Academy
Onze collega Harriët Damen deed "in Surfnet-jasje" een poging helderheid te verschaffen in de betekenis van deze twee Academies (verwarrend). In Surf Academy komen Surfnet (technisch) en Surf Foundation (ICTO) samen. Surf Academy orgainseert een Winterschoo (Repositories), Summerschool (Online Samenwerken) en najaarschool (Beveliging Identity Management) Een "school" duurt altijd meerdere dagen, inclusief diner, waarbij netwerken hoog op de agenda staat. Ook organiseert Surf Academy masterclasses video (duur: 1 dag)
Media Academy is onderdeel van het eerder genoemde Surfmedia: community& support op gebied van video

5 minutes of fame
In 2005 bij UVA gestart, inmiddels overgewaaid naar HVA en UU. Studenten maken, na volgen van videoworkshop, een 5 minutenfilmpje dat de Youtube norm zwaar overstijgd. Een vakkundige jury beoordeeld en de prijsuitreiking vind plaats op een ware awardavond in Hollywood style, inclusief de rode loper.
Er wordt opgeroepen vooral ook in te haken. De draaiboeken liggen gebruiksklaar te wachten.
Overigens zal er in oktober een landelijk gala georganiseerd worden waarbij alle instellingen die 5 minutes of fame hebben georganiseerd zullen samenkomen.

Triple L project
Triple L bevordert het (her)gebruik van Live events als Leerobjecten voor Leeromgevingen, zoals hoorcolleges, lezingen, interviews en oraties. Triple L is een samenwerkingsproject van de Universiteit van Amsterdam, Wageningen Universiteit en Researchcentrum, Vrije Universiteit en de Hogeschool van Amsterdam.
http://www.i2o.uva.nl/triple-l/ is de site waartoe dit project geleid heeft. Mooi werk. Veel praktische info (naslagwerken, sites, wiki…) en een bron van allerlei videocolleges. Heerlijk om "in de etalage" te zien wat jammer het toch is dat Balkenende het onderwijs (Bestuurskunde aan UVA) heeft ingeruild voor de politiek;-). Hij zou in ieder geval de BKO met vlag en wimpel doorlopen.

Jongeren overspoeld met digitale informatie

Moest de oudere generatie tien jaar geleden zijn best doen om goed gebruik te kunnen maken van internet en sms-berichten, voor de jongeren die ermee opgroeiden is het een open boek waarvan zij intensief gebruikmaken. Tot hun 21e levensjaar ontvangen jongeren 250.000 mailtjes. Dat blijkt maandag uit een onderzoek van dataverwerker Logica CMG naar berichtenverkeer van internet, e-mail en sms.

 

,,Een kind dat tien jaar geleden elf was, groeide op met internet. Sindsdien is deze persoon geconfronteerd met duizenden berichten via e-mail, MSN en sms”, aldus onderzoekster Marianne Herbert. De jongeren die dagelijks meerdere uren gebruik maken van de digitale en virtuele wereld, krijgen gemiddeld tachtig e-mails en sms’jes per dag, bevestigt Herbert een bericht van gelijke strekking in De Telegraaf.
De jeugd kan niet alleen snel informatie opzoeken, maar ook de grote berichtenstroom snel filteren (ANP)

Overgenomen uit Spits, dinsdag 19-2-2008

Advanced Grouptool in Blackboard

BB.jpgAls aanvulling op de mogelijkheden van Blackboard, is een hulpprogramma geschreven voor het aanmaken van groepen. Deze zogenaamde ‘Advanced Group Tool’, biedt de mogelijkheid om eenvoudig en snel een groot aantal groepen aan te maken en de gebruikers in de cursus willekeurig toe te wijzen aan de groepen.  

Onlangs is deze Advanced Group Tool in onze Leidse BlackBoard omgeving toegevoegd. De Tool heeft onder andere de volgende functies:

  • Create multiple groups at a time
  • Automatically enroll users in groups
  • Enable or disable selfenrollment for groups
  • Manually (Un)Enroll Users In Groups
  • Split up an exisiting group into subgroups
  • Remove enrollments and/or groups from this course
  • View the current group and enrollment status
  • Export group enrollments to a CSV (comma separated value) file
  • Import group enrollments from a CSV file
  • Enter a grade for all members of a group

Hier de handleiding

Je vindt de tool in het Control Panel van jouw courses

advancedgrouptool.JPG

Zicht op BlackBoard

BB.jpgDe door Letteren, LUMC en Sociale Wetenschappen ontwikkelde elektronische handleiding Zicht op Blackboard geeft praktische tips hoe je binnen BlackBoard-onderwijsmateriaal  rekening kunt houden met studenten met een visuele beperking (slechtziendheid, kleurenblindheid, blindheid, dyslexie).

Je kunt deze handleiding ook benaderen via de inlogpagina van BlackBoard –> Informatie voor Studenten en Docenten –> (Docenten) Handleidingen

inhoudsopgave.JPG

 Voor wie is deze handleiding bedoeld?

De handleiding is bedoeld voor docenten die in aanraking komen met studenten met een functionele beperking. Deze handleiding helpt bij het toegankelijker maken van het onderwijsmateriaal. Sinds 2003 bestaat de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte die bepaalt dat informatie voor iedereen even toegankelijk moet zijn. In dat licht is deze handleiding ook bedoeld. Circa 5,3% van de studenten aan een Nederlandse universiteit heeft een functiebeperking .

Vanuit ICT&Onderwijs kunnen wij vooral studenten met een visuele beperking van dienst zijn. Ongeveer 2% van de studenten aan onze universiteit is visueel beperkt, dit loopt uiteen van dyslexie tot (kleuren)blindheid. [Bron: Gebruikerstoets “studeren met een handicap 2006”].

Wat vindt u in deze handleiding?

In deze handleiding vindt u praktische tips die tot toegankelijker onderwijsmateriaal leiden. Vaak zijn de aanpassingen die gedaan moeten worden om de leesbaarheid van (digitale) teksten voor dyslectici en kleurenblinden te vergroten klein.

Mindmappen

Mindmappen is en blijft een prachtige vorm om snel informatie tot je te nemen. Het maken van een mindmap geeft overzicht van structeren en verbindingen. Tony Buzan is de man achter het mindmappen. In deze Engelse film  (4-5 min.) geeft hij toelichting op zijn visie op het mindmappen.

Van internet naar onderwijs

Verrijk online lesmateriaal met digitale content. Op deze website staan uitleg en applicaties waarmee je snel en eenvoudig content voor educatieve toepassingen kunt creëren, opslaan en met elkaar delen.  Deze site heeft als doel om je op weg te helpen met applicaties zoals YouTube, Flickr en andere internettoepassingen waar de laatste tijd veel over gepraat wordt.

een eigen videokanaal!

Terwijl Microsoft pogingen onderneemt Yahoo voor wat stuivers over te nemen en Yahoo MS de rug toe keert blijven ze bij Yahoo leuke dingen ontwikkelen. Zo stuitte ik op Yahoo Live: een eigen video kanaal! Je moet je natuurlijk wel even registreren bij Yahoo. Werkt allemaal erg eenvoudig

Zo kun je dus webconferencen met andere mensen die ook een Live Channel hebben bij Yahoo

34 miljard user generated filmpjes in 2008

Volgens AccuStream vliegt de video consumptie van user generated video de pan uit. In 2005 werden op de top video sharing sites nog 3 miljard filmpjes bekeken. In 2007 waren het er al 22 miljard en dit jaar worden het er 34 miljard een stijging van 55%.

Dat zijn dus 3 filmpjes per maand per internet gebruiker. Nog geen giga aantallen maar een begin. Elk filmpje wordt ongeveer 10.000 keer bekeken maar bij sites als Metacafe is dat 85.000 keer per video en bij Crackle (wie kent dat?) is dat maar liefst 216.000 keer.

Het afvalputje van het internet met de slechtste kwaliteit, we hebben het natuurlijk over YouTube, voegde ongeveer 830.000 video’s aan zijn video selectie toe en deed 10% van de totale views.

Bron: ZoomZ.nl

Simpel elektronisch formulier produceren middels Google Docs

Op de blog van Willem Karsenberg las ik over het eenvoudig kunnen produceren van een webformulier middels Google Docs.

Zodra je je bij iGoogle geregistreerd hebt kun je je documenten online bij hun beheren. Zo kun je bestanden uploaden, online bestanden maken (presentaties, spreadsheets, tekstbestanden), delen met anderen etc etc.

Via de spreadsheetfunctionaliteit kun je een spreadsheet maken, dat gevuld zal worden door de input op een, door jou zelf ontworpen, elektronisch formulier. Dat formulier kun je publiceren op een webpagina (heel simpel, gegenereerd door Google, geen HTML kennis nodig) of dat formulier kun je als tekst van een email verzenden. De ontvangers van zo’n email vullen binnen die email dat formulier in en klikken op de Submit-knop binnen dat emailbericht.

Het is zeker geen concurrent van onze ICLON evaluatieservice: het gaat echt om zeer basale zaken. Maar goed, met die basale zaken kun je al hel aardige enquetes maken.

Klik hier voor een voorbeeld:

Bekijk onderstaand filmpje van 2 a 3 minuten waarin kort uitgelegd wordt hoe e.e.a. werkt.

Als je ondersteuning wilt, laat me dat dan even weten.