Netvibes Ginger!

Ik blogte al regelmatig over RSS en met name op 23 september en 24 november over de RSS Reader Netvibes.
Nu is Netvibes uitgekomen met een nieuwe versie: Netvibes Ginger. Door die te activeren is mijn bestaande persoonlijke reader omgeving niet echt verbeterd/uitgebreid: die was al gewoon goed, maar… Nu kun je ook een "Universe" maken: een webpagina met door jou zelf geplaatste RSS abonnementen en gadgets die je naar de grote wereld kunt aanbieden via bijvoorbeeld het adres www.netvibes.com/jouwnaam. Zo is mijn Universe, momenteel nog in experimentele fase, te bekijken op www.netvibes.com/kroos

Lijkt me prima in het onderwijs toe te passen. Voor iedere klas/groep een tabblad met specifieke RSS abonnementen of voor ieder thema een tabblad of … etc etc.

ALs je toch al van plan was ( of ook als dat niet het geval was) een online RSS reader te willen gebruiken steek dan nu in en ga naar www.netvibes.com en registreer je.

online Teacher Training Centre

Tijdens de laatste stafvergadering voor VO schijn ik mensen een beetje aan het schikken te hebben gebracht; "Hebben wij als docentopleiders wel voldoende ICT&O competenties in huis en moeten wij ICT&O niet veel meer plaats geven in ons curriculum."

Marja Verstelle stuurde enige tijdgeleden de volgende mail naar de HO-ICTO-club binnen ICLON. Volgens mij kan de vermelde site ons een eind op weg helpen.

eLene, van IVLOS Universiteit Utrecht, is een online Teacher Training
Centre waarin materiaal is opgenomen dat docentenopleiders of docenten
zelf kunnen gebruiken voor professionalisering op het terrein van ICT in
het onderwijs. Het materiaal is beschikbaar via een website en vrij te
gebruiken. Onderwerpen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld wiki’s,
blogs, video’s en podcasts. Het materiaal in het online Centre bestaat
uit handleidingen, tools, voorbeeld workshops, voorbeeld leerplannen,
vragenlijsten etc.
http://goodpractices.surf.nl/gp/gp_idee/468

Innovatium 2008 bezocht

Vandaag was ik bezoeker van Innovatium 2008 in Rotterdam: Het Innovatium is dé plek om vernieuwende ICT-projecten uit het hoger onderwijs te presenteren. Centraal staan de workshops over projecten van diverse hogescholen en universiteiten. Daarnaast is er een informatiemarkt die ruimte biedt om verschillende gereedschappen en producten van collega-instellingen uit te proberen.

De virtuele Fontys Campus in Second Life
Fontys heeft in maart 2007 een eiland gekocht van 65000 m2 voor € 300 en betaald daarbij voor huur € 120. Fontys is bezig daar een 3D virtuele leeromgeving te creëren waarbij men zijn best doet de associatie met leslokalen te vermijden.  Docenten/studenten van hun ICT lerarenopleiding zijn druk bezig het eiland te voorzien van onderwijsruimtes, waarin studenten hun werk kunnen presenteren, onderwijsfilm kunnen bekijken etc. Presentator Paul Dirckx had speciaal voor deze gelegenheid een afspraak met een collega in het Zuiden in Second life en het was best wel indrukwekkend om te zien hoe je tegenwoordig al gewoon met elkaar kunt praten in deze virtuele wereld: dus je hoeft niet meer chattend te communiceren met die malle type-bewegingen van de avatars. Daar tegenover staat dan wel dat, juist nu een een gewoon gesprek mogelijk is, het juist weer afleidend werkt dat je avatars ziet in plaats van gewone mensen. Ideaal in het onderwijs?

Emerge:ICT voor ICT competenties
In deze workshop van collega Kees Groot kwam de online tool DOCES aan bod: een inventarisatie-instrument voor ICT competenties voor docenten. Een serie vnl ICT gerelateerde beroepsuitspraken moeten jou als docent het beeld verschaffen hoever jij staat in de ICT competenties. Kan puur gebruikt worden voor zelfevaluatie, maar ook voor functioneringsgesprekken etc. Deelnemers kregen een serie vragen te beantwoorden waarop men op een 5-puntsschaal kon aangeven in hoeverre men het eens was met bepaalde beroepsuitspraken. Verder vroeg Kees nog om verbetersuggesties: e.e.a. is nl nog volop in ontwikkeling.

Onderwijs met wiki
In deze workshop werden de ervaringen van VU-docenten getoond in het gerbuik van wiki’s in hun onderwijspraktijk. De wiki als SAMENWERKINGS-tool lijkt nog niet helemaal 100% zijn beoogde effect te oogsten. De praktijk leert dat studenten gewoon hun eigen teksten produceren en in voorkomende gevallen zelfs niet eens geïnteresseerd zijn in andermans werk. Hoe ga je met de copy/paste cultuur om in dit soort wiki-omgevingen? Laat student stukken tekst produceren die voor wisselende doelgroep bestemd zijn. Dan komen ze echt niet weg met rechtsstreeks kopieren en plakken.

Letterlijk bouwen aan kennisdelen in Sharepoint
InHolland presenteerde voorbeelden van gebruik van meervoudidge multiteamsite in Sharepoint en virtueel bedrijf (Civiele techniek). Een voorbeeld vind je op https://www.surfgroepen.nl/sites/ViB/

Inclusief videoconferencing
Donald Ropes van InHolland ontwikkelde een online training om docenten te leren hoe ze dmv een videoconferentie (gebruikmakend van surfgroepen/breeze) fysiek afwezige studenten toch bij de colleges te betrekken. Te denken valt hierbij aan de VERPLICHTING die je als onderwijsinstelling hebt vanuit de wet gelijke behandeling bijvoorbeeld gehandicapte studenten aangepast onderwijs aan te bieden. Daarbij maakt hij in zijn training gebruik van heel simpele en goedkope middelen. Deze training zelf is ook heel simpel qua inhoud en qua vormgeving: een paar powerpointslides en vandaaruit een link naar een instruktiefilmphe van 6 minuten bij YouTube. Types een low budget produkt, maar toch…

Bekijk de training

De informatiemarkt
Tijdens de luch ben ik wat over de informatiemarkt gaan wandelen en kwam uiteraard bij onze buren uit. FSW met informatie over het geslaagde Leidse Streaming Video project. Zelf vond ik het erg leuk om de demo te zien hoe je met heel eenvoudige middelen LIVE TV kunt realiseren. Daarbij staat ,qua techniek, de streaming server van FSW centraal. Verder een gewone videocamera en als software Windows Media Encoder (vrij te downloaden bij Microsoft.

Bij de stand van de DU heb ik 2 interessante boekjes gehaald: Meerwaarde van E-learning in de praktijk (student, docent en manager aan het woord) en De onstuitbare opkomst van de leermachine (overd de precaire technologie en onderwijs in de periode 1925-2005). Daarnaast ook een DVD, bordevol met informatie en produkten/documenten/handboeken e.d. van DU-projecten. Zeer interessant bezit.

site om wat van te halen

Toevallig kwam ik op een site van Rob vd Neut: een rijke VO-verzameling van allerlei

  • powerpointpresentaties voor allerlei schoolvakken
  • educatieve games (o.a. in flash)
  • educatieve filmpjes (o.a. in flash)

Hoewel ik niet onder de indruk ben van de vormgeving van deze site ben ik er wel van overtuigd dat iedere VO docent hier wel iets kan halen.

Interactie zonder digiboard

eiki_x1.jpgTwee dagen geleden plaatste ik een koopwijzer voor digitale schoolborden.

Nu blijkt er een systeem te bestaan waar je interactief kunt projecteren zonder dat daarbij een bord nodig is;dus gewoon bijvoorbeeld op de muur. Maakt het allemaal wel wat flexibeler, je kunt het apparaat namelijk gewoon overal plaatsen (vergelijkbaar met losse beamer. Kost wel een centje: € 2374,05

Zelfs een muur kan hiermee een groot interactief beeldscherm worden. Met behulp van de bijgeleverde software, bekabeling en interactieve pen heeft u de volledige controle over uw computer.

Programma’s openen, over het beeld schrijven, uw muis bedienen, screendumps maken, deze uitprinten of per mail versturen.

De LC-XIP2000 maakt interactieve presentatie- en schoolborden geheel overbodig.
Door de "greenboard" instelling kan zelfs uw oude krijtbord worden omgetoverd in een digitaal schoolbord. 
Bekijk eens de brochure  voor de specificaties en het filmpje (20 seconden) voor een korte demo

Wiskunde wandelingen op de radio?!

Hoewel het misschien niet zo veel met ICT&O te maken heeft wil ik toch graag even de wiskundewandelingen van onze (ex-) collega Hans Wisbrun (en die had wel degelijk iets met ICT&O te maken) voor het voetlicht plaatsen. In dit radio-interview (Wereldomroep) legt Hans, al wandelend met de reporter door Utrecht, a.h.v. enkele voorbeelden uit waar het tijdens deze wandelingen omgaat.

Koopwijzer Digitale schoolborden (Kennisnet)

Wat is het beste digitale schoolbord? Waar moet u op letten tijdens de aanschaf? In deze KOOPwijzer rondom digitale schoolborden leest u er meer over. Maar nog belangrijker is het feit dat de verschillende digitale schoolborden nu ook uitgebreid en onafhankelijk getest en vergeleken zijn door twee ervaren testers die werkzaam zijn als ict-docent in het middelbaar beroepsonderwijs en door een groep enthousiaste docenten en ict-coördinatoren die met de verschillende digitale borden in de praktijk aan de slag zijn gegaan. Tot slot heeft een groot aantal leden van het testpanel van Stichting Kennisnet Ict op school zich nog gebogen over de digitale schoolborden.

Overgenomen van Kennisnet

Gratis boeken downloaden?

Biblioo.nl - de online bibliotheek

Dat kan op Biblioo.nl, een bibliotheek die 24 uur per dag, 7 dagen per week open is, en waar u gratis en zonder registratie gebruik van maakt.

Biblioo.nl is een online bibliotheek met een collectie die bestaat uit e-books, e-zines en luisterboeken. Deze mogen voor eigen gebruik gratis gedownload worden.

De site speelt in op een aantal maatschappelijke ontwikkelingen:

  • Praktijk en onderzoek van het CBS wijzen uit dat steeds minder mensen lid zijn en gebruik maken van de openbare bibliotheek. Internet heeft de functie van informatiebron overgenomen.
  • Gebruik van het gedrukte boek ligt onder vuur. Hoewel er nog steeds veel gedrukte uitgaven verschijnen in Nederland, worden steeds vaker elektronische boeken, de zogenaamde e-books, gebruikt. Ook verschijnen steeds meer tijdschriften digitaal.
  • Mensen publiceren steeds vaker zelf in plaats van een uitgever hierbij in te schakelen. Dit gebeurt digitaal. Inkomsten worden gegenereerd door middel van advertenties in de publicatie.
  • De komst van elektronische papier zorgt ervoor dat e-books ook comfortabel te lezen zijn.
  • Voor uitgevers is het digitaal publiceren van een boek wat ook in drukvorm beschikbaar is interessant omdat de praktijk uitwijst dat hierdoor de vraag naar de gedrukte publicatie toeneemt.”

Ga maar eens kijken op http://www.biblioo.nl/