Collega Marja Verstelle gaf me de volgende site-tip:
"Het eLene Teacher Training Centre is een online Centre waarin materiaal is opgenomen dat docentenopleiders of docenten zelf kunnen gebruiken voor professionalisering op het terrein van ICT in het onderwijs. Het materiaal is beschikbaar via de website en vrij te gebruiken. Onderwerpen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld wiki’s, blogs, video’s en podcasts. Het materiaal in het online Centre bestaat uit handleidingen, tools, voorbeeld workshops, voorbeeld leerplannen, vragenlijsten etc."
Digiborden in het onderwijs
In navolging op het smartboard-youtube filmpje van 7-2-08 nu dan dé website over digiborden voor docenten en ict-coördinatoren in het voortgezet onderwijs.
Nu we bij ICLON een Starboard overwegen aan te schaffen voor in onze grote vergaderzaal is het misschien handig om even wat breder op de digiboard materie in te "zoomen". Alle aspecten op een rijtje. Van aanschaf-selectiecriteria tot functionaliteiten en onderwijsvoorbeelden.
Gratiz ZOEP
Nu ons proefabonnement van de UB op Academia (zie mijn post van 16-9 j.l.)nog actief is maak ik maar gelijk even gebruik om naar ZOEP te kijken.
Indien je een Surfgroepenaccount hebt op basis van je emailadres van de Universiteit Leiden kun je met je Surfgroepen account inloggen op ZOEP: Het ZoEp-project (Zoekprofiel docenten koppelen aan Elektronische Programmagids) is een samenwerkingsproject van de VU, Hogeschool Windesheim en de Universiteit van Tilburg.
Doelstelling: Met behulp van een tool efficiënter en gebruikersvriendelijker digitale video in hoger onderwijs aanbieden. Waarbij de gedachtegang is dat de docent videomateriaal ontvangt in plaats van zoekt. Tijdens dit project wordt onderzocht of dit instrument werkelijk leidt tot toename van streaming media in onderwijs.
In grote lijnen
- Via Profiel bewerken maak je een selectie van 1 of meer wetenschapsgebieden, deelgebieden en selecteer je standaardtrefwoorden of voeg je zelf trefwoorden toe
- Op basis van bovenstaande selecties verschijnen er bij Mijn aanbod filmpjes die aan die selecties voldoen. Deze films komen uit Academia en zijn vaak journaaluitzendingen, documentaires e.d.
Je kunt die filmpjes stuk voor stuk bekijken en eventueel bewaren via Bewaar aflevering. Ze komen dan bij Mijn Collecties te staan.
Doordat je dus een selectie hebt gedefinieerd zullen er in de toekomst dus ook echt alleen maar nieuwe filmpjes in Mijn aanbod verschijnen die binnen jouw interessegebied vallen - Door bij 2. een film als aflevering te bewaren verschijnt hij bij Mijn Collecties. Binnen Mijn collecties kun je in de betreffende filmjes fragmenten markeren, selecteren en onder een door jou zelf opgegeven naam opslaan.
- Via Fragmenten kun je de URL’s van die fragmenten kopieren en bijvoorbeeld in Windows Media Player plakken of de bijbehorende ASX file downloaden. Als je dan op die ASX-file dubbelklikt wordt de juiste mediaplayer gestart en wordt het fragment op de streaming server gestart. Zo kun je dus je eigen fragmenten eenvoudig hergebruiken.
Je kunt ze overigens ook van metatdata (tags) voorzien en delen met andere collega’s/ZOEP-gebruikers. En daarmee is ZOEP ook nogeens "sociaal"/web2.0.
Ga maar eens inloggen (zolang onze proeflicentie op Academia nog actief is) op http://zoep.windesheim.nl/devportal/login.php en gebruik dus je inlog-gegevens van Surfgroepen.
Rapport : Social Software in het onderwijs
Begin 2006 schreef Pierre Gorissen in opdracht van Kennisnet/Surfnet dit rapport: een helder overzicht van de toepasbaarheid van de diverse social software-toepassingen in het onderwijs. Nog steeds actueel en dus goed te gebruiken.
In het onderwijs is op het moment veel belangstelling voor het verschijnsel social software. Bij social software gaat het om software die de gebruikers ervan in staat stelt of ondersteunt bij het opbouwen van netwerken met andere gebruikers. Het is een breed begrip en er is een groot aantal soorten softwareprogramma’s dat tot deze categorie gerekend kan worden. Deze programma’s hebben elk hun eigen unieke eigenschappen. Het zal dan ook van de specifieke wensen afhangen welk programma het beste ondersteuning biedt voor het onderwijs. Dit rapport biedt een overzicht van de mogelijkheden op dit moment en de wijze waarop deze samenhangen.
Portal digitaal leermateriaal VO
Aantrekkelijk onderwijs, aansluiten bij de leefwereld van jongeren en flexibele leertrajecten. Digitaal leermateriaal kan hierbij een rol spelen. Met deze portals kun je direct aan de slag met het inzetten van digitaal leermateriaal, op allerlei manieren."…Er is heel veel digitaal leermateriaal beschikbaar, maar waar kunt u het zoeken en vinden? Iedereen kent zoekmachines als Google, maar er zijn ook zoekmachines en collecties speciaal voor het onderwijs ontwikkeld. U kunt hier in sommige gevallen meerdere zoektermen gebruiken zoals; niveau, vak, leergebied en type materiaal. Zoeken en vinden kan dus veel minder tijd kosten wanneer je de juiste termen in de juiste zoekmachine invoert.
Bron:Kennisnet
Toegang tot Academia-collectie via Surfmedia!
Op 11-9 schreef ik al over Surfmedia: de videoportal, waar je middels jouw Surfgroepen account o.a. 1 Gb aan opslagruimte hebt voor jouw videobestanden.
Mijn collega Ria Jacobi meldde dat we aan de Universiteit in Leiden dankzij een testaccount nu ook toegang hebben tot filmmateriaal van Academia hebben: Totaal collectie van al het materiaal dat door Beeld en Geluid op de SURFnet video portal wordt gezet. Beeld en Geluid in Academia is de online toegang tot duizenden uren streaming content voor het hoger onderwijs in Nederland, geselecteerd uit de archieven van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Dit testaccount is 3 maanden actief, tot eind november dus.
Gewoon even inloggen op www.surfgroepen.nl, op Surfmedia klikken, opnieuw je aanmelden met je Surfgroepen account en zoeken naar "Academia"
Meer info over Academia: http://www.academia.nl/
Streaming via Surfmedia: > 18 jaar! :-)
Enige tijd geleden is Surfmedia gelanceerd: een site waar je middels je Surfgroepen-account o.a. filmpjes kunt uploaden: je hebt 1024 Mb tot je beschikking. Het gaat dus om het account dat je waarschijnlijk al geregistreerd hebt voor jouw logboek (blog).
Het werkt allemaal echt heel eenvoudig en je kunt jouw filmpje nog afschermen ook door bijvoorbeeld de e-mailadressen van begeleiders in te voeren. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat die begeleiders DAT email adres hebben gebruikt voor hun registratie bij Surfgroepen.
Zodra je een filmpje geplaatst hebt kun je de URL opvragen voor weergave van het filmpje in een embedded player. Als je die URL bijvoorbeeld in je Surfgroepen- blog of in je portfolio opneemt dan kan die film dus bekeken worden door de door jouw bij Surfmedia opgegeven begeleider (-s).
Een voorbeeld, alleen voor boven de 18 jaar!
Dit filmpje is dus op Surfmedia geplaatst en kost 3 Mb (0,5 minuten) van de 1024 Mb. Hieruit zou je dus kunnen concluderen dat je zo’n 160 minuten film kunt opslaan. 2,5 uur film lijkt me toch voldoende opslagcapaciteit voor het doel waar wij in de lerarenopleiding video gebruiken.
Interessant is de combinatie van deze site met gebruik van de "virtuele snijmachine". In een eerdere post (bijna een jaar geleden, 27-9-2007)had ik het al over deze virtuele snijmachine. Je kunt in een film passages markeren en van deze passages kun je de URL opvragen. Als je die URL als link aanbrengt in jouw portfolio wordt slechts die passage getoond uit dat totale filmpje.
Lees meer over Surfmedia in deze PDF-file
Screencast: Portfolio op Surfgroepen deel A
Deze screencast laat zien hoe het portfolio via een upload op Surfgroepen geplaatst kan worden, hoe de noodzakelijke rechtenwijzingen aldaar doorgevoerd kunnen worden en hoe een discussielijst aangemaakt kan worden teneinde de begeleider de gelegenheid te geven online feedback te plaatsen.
Uitgangspunt in deze screencast is dat de deelnemer het portfolio in principe lokaal op bijvoorbeeld eigen harde schijf beheert maar regelmatig de betreffende mappenstructuur upload naar Surfgroepen.
Onder het filmpje (dus even naar beneden scrollen) kun je binnen de sectie "Notes" naar specifieke punten in het filmpje springen.
Screencast: concept en belangrijke handelingen portfolio
Deze screencast laat zien hoe het portfolio conceptueel werkt en demonstreert hoe je externe koppelingen kunt aanleggen naar andere documenten, websites of streaming filmpjes.
Onder het filmpje (dus even naar beneden scrollen) kun je binnen de sectie "Notes" naar specifieke punten in het filmpje springen.
Ik baal een beetje
:crazy:
Sinds deze zomer zijn we in Leiden overgestapt naar een nieuwe blogomgeving: ik ben daar vooralsnog niet bepaald blij mee.
Het zal je misschien al opgevallen zijn: Mijn posts met filmpjes zijn een stuk soberder in deze nieuwe blog omgeving van de universiteit Leiden. Het lukt me niet meer, zoals vroeger in de oude Movable Type omgeving, om filmpjes te "embedden" (m.u.v. YouTube) ; ik kan ze alleen nog maar linken. Ook leuke widgets, die je overal op het web kunt krijgen via bijvoorbeeld HTML code, laten zich niet meer plaatsen in mijn blog. Jammer, jammer, jammer.
Waarom hebben we deze stap eigenlijk genomen?
:=( :no: