Hoe is het met de ICT vaardigheden van onze DIO’s gesteld? Isolde Steen mailde me onderstaande reflectie van een DIO. Is dit representatief voor onze DIO’s?
Toen ik in augustus begon met de opleiding realiseerde ik mij nog niet zo hoeveel ICT vaardigheden je als docent nodig hebt om te kunnen functioneren. Hoewel deze vaardigeden voor veel net afgestudeerde mede DIO’s heel vanzelfsprekend waren heb ik mij op diverse terreinen moeten verdiepen in de ICT. Mijn motivatie om te werken aan dit leerdoel was/is meervoudig:
- je kunt niet studeren aan het ICLON en de opdrachten maken zonder deze kennis Blackboard, Portfolio en algemende ICT zaken (word, windows, PowerPoint, Excell)
- in de klas wordt tegenwoordig veel meer gebruik gemaakt van digitaal bewerkte video’s. Zo maakten mijn leerlingen op het Felisenum propagandafilmpjes als praktische zelfstandig werken opdracht. Zonder zelf ook video’s te hebben bewerkt is het heel moeilijk om de video’s van je leerlingen ook technisch te evalueren.
- in de klas zijn beamers aanwezig waardoor je af en toe prima gebruik kan maken van Power Point als middel om een les te geven. Door een PowerPoint presentatie kun je in een korte tijd vrij veel stof behandelen die dan later in andere werkvormen verwerkt kan worden. Powerpoint spreekt mij erg aan (voor sommige lessen) omdat je niet alleen informatie hoort, maar het ook visueel maakt en kan illustreren met plaatjes/foto’s, wat erg belangrijk is in de huidige beeldcultuur.
- met behulp van een USB stick kun je overal informatie mee naar toenemen en overal werken, wat heel handig is als je bijvoorbeeld samen wilt werken met mededio’s.
- portoliogebruik als alternatief assessment wordt ook veel binnen het beroepsonderwijs (zowel op MBO als HBO) gebruikt als alternatief assessment. Daar ik wil gaan werken in het beroepsonderwijs is het van groot belang zelf ook te ervaren wat het is om met een portfolio te werken en daarop onder andere beoordeeld te worden.
Begin van de studie (augustus 2007)
- Ik was onbekend met het fenomeen digitale leeromgeving.
- Ik had moeite met het vinden van informatie via Blackboard en begreep niet goed wat de bedoeling was van een portfolio en hoe het werkte.
- Ik had nooit eerder videomateriaal digitaal bewerkt en op een streaming server gezet.
- Ik had nog nooit eerder gewerkt met Power Point als een middel om een les te geven.
- Ik had nog nooit met een USB stick gewerkt.
Naast alle opdrachten die we voor de studie moeten doen ben ik veel tijd kwijt geweest om bovenstaande vaardigheden onder de knie te krijgen. Eerst ben ik aan de slag gegaan met Blackboard en Portfolio. Ik heb samen met een mede Dio een afspraak gemaakt bij Isolde en om uitleg gevraagd en wat geoefend met Blackboard (september 2007). Ik realiseerde mij dat het kunnen omgaan met Blackboard essentieel is om de studie te kunnen volgen omdat vrijwel alle afstandcommunicatie via Blackboard en U-mail verloopt. Ik heb meerdere keren de toelichting op het Portfolio gelezen en gaandeweg kreeg ik inzicht in wat de bedoeling is van een Portfolio.
Bij de eerste opdracht om een stukje video te plaatsen in mijn portfolio, ben ik heel wat uren bezig geweest om dit onder de knie te krijgen. Ik verzocht om uitleg op dit punt, waarop Isolde Steen een workshop organiseerde in oktober 2007 voor andere mede Dio’s die hier ook moeite mee hadden, die werd gegeven door Karel Roos. Ik heb deze workshop gevolgd en kon hierna video’s bewerken (plakken, knippen, tekst toevoegen etc) Het resutaat is te zien in mijn portfolio onder ‘go-no go’.
In december 2007 ben ik thuis gaan experimenteren met PowerPoint. Ik heb proefondervindelijk een PowerPoint presentatie in elkaar gezet en met behulp hiervan een presentatie gegeven in mijn begeleidiingsgroep over het boek: Orde houden zonder tranen. Ook heb ik van een mede Dio geleerd hoe je de beamer aansluit en je USB stick gebruikt om de PowerPoint te kunnen tonen. Voor vakdidaktiek moet ik als opdracht ook een PowerPoint presentatie geven in maart/april. Nu zie ik daar niet meer tegenop omdat ik nu weet hoe het werkt. Ik heb feedback gevraagd aan twee mede Dio’s die wel vaker met PP werken. Van hun kreeg ik nog wat praktische feedback (niet te veel tekst op één bladzijde en het is leuk om de achtergrond in kleur te doen).
Eind januari 2008. Ik kan zeggen dat ik heel veel geleerd heb op ICT gebied en dat ook kan toepassen op de stageschool en aan het ICLON. Mijn portfolio zelf getuigt hiervan (video’s, document PP presentatie, invulling van portfolio). Ik maak nu wekelijks backups van mijn portfolio op USB stick. Het is één keer fout gegaan. Ik ben één keer een deel van mijn portfolio kwijt geraakt en wist niet hoe dat kwam en het lukte me niet om dit zelf te ‘repareren’. Gelukkig had ik alles op USB stick bewaard waardoor Karel Roos dit onderdeel vrij eenvoudig in mijn portfolio kon plaatsen.
Begin maart 2008 Voor vakdidactiek wederom een PowerPoint presentatie gemaakt en gegeven aan mede DIO’s. PPT toegevoegd aan mijn vakdidactisch dossier in dit portfolio.
Voor de middenevaluatie leek het me prettiger om thuis de nieuwe video opnames te monteren. Ik heb een firewire aangeschaft, thuis in min PC gemonteerd, de software daarvoor geinstalleerd en met het programma Windows Movie Maker gemonteerd. Met Pinnacle heb ik de principes van het importeren en bewerken van video materiaal geleerd middels de workshop van Karel Roos. De overstap naar Windows Movie Maker was hierdoor niet groot. Het resultaat is de zien in mijn video dossier.
Lijkt me prima idee om hier ook INTERN wat meer aandacht aan te geven. We zijn met de voorbereidingen bezig voor de aanschaf van een STAR-board voor in onze grote vergaderruimte op de 2e etage. Zodra die er is wordt het ook makkelijker om hier met een clubje aan de gang te gaan.
Dio’s met dit soot ervaringen kom ik ook tegen, maar ook dio’s die al meer ervaring hebben. In klaslokalen zie ik wel in toenemende mate Smartboard en dio’s die daar geen ervaring mee hebben, dus het vooral gebruiken voor ppt, net als hun stagebgeleiders. Mij ontbreekt het ook aan ervaring met Smartboard; zou er wel wat meer aandacht voor willen. Iets voor het ICT-clubje? Beg/bijeenkomst? Alleen een workshop volgen is niet genoeg. Je moet het doen.