Surfgroepen verdwijnt per 31-12-2011

Binnen de lerarenopleiding van ICLON heeft Surfgroepen (een MS Sharepointomgeving) gefungeerd als platform voor het electronisch portfolio en blog. Anticiperend op de ontwikkelingen rond Surfgroepen heeft er het afgelopen half jaar een succesvolle pilot bij ICLON gedraaid waarin een groep deelnemers van de educatieve minor hun portfolio en blog binnen een "eigen" Sharepointomgeving hebben onderhouden. De resultaten van deze pilot hebben er toe geleid dat deze Sharepoint omgeving per augustus 2010 de standaard omgeving is waarin alle nieuwe deelnemers hun portfolio en blog zullen onderhouden.

Deze omgeving bestaat uit een Teamsite, de zgn. portfolio portal, met daarin voor iedere deelnemer een link naar zijn/haar eigen My Site waarin de deelnemer het portfolio en blog kan beheren. Aanvullend daarop worden videofragmenten bij Surfmedia opgeslagen en gelinkt vanuit blog en/of portfolio.

Voor de deelnemers, die Surfgroepen hebben gebruikt, is er al veel interessante informatie aangeboden door het Surfgroepenteam en zal die informatie de komende tijd uitgebreid worden.

Alles over uitfasering Surfgroepen:
https://www.surfgroepen.nl/sites/communitysupport/surfgroepen/support/Pages/UitfaseringSURFgroepen.aspx

Surfgroepen alternatieven (ICLON heeft dus gekozen voor eigen Sharepointomgeving):
https://www.surfgroepen.nl/sites/communitysupport/surfgroepen/support/Pages/AlternatievenvoorSURFgroepen.aspx

How to export data:
https://www.surfgroepen.nl/sites/communitysupport/surfgroepen/support/Pages/HowTo-DataExporteren.aspx

4K-video: voorbeelden onderwijs?!

Gisteren een zeer inspirerende workshop gevolgd bij Surfnet over 4K-video: wat een kwaliteitsbeleving. Ik dacht dat HD wel zo’n beetje de grens van het menselijk onderscheidend gezichtsvermogen zou zijn, maar niets is minder waar. 4K betekent 4 x zo scherp. Maar wat kunnen we ermee in het onderwijs? Nou, dat mogen we bedenken en aanmelden voor een wedstrijd. Heb jij een idee? Plaats dat hier als comment of stuur mij een mailtje en we gaan samen kijken of en hoe we dit verder gaan oppakken. 

Kracht zit in combinatie van totaaloverzicht en detail. Zou dit een rol kunnen spelen in onze lerarenopleiding: filmopname van stage les met totaaloverzicht van klas en achteraf gezamenlijk voor groot scherm de les analyseren op basis van detailgebeurtenissen in het lokaal: gedragingen, non verbale communicatie etc etc. Probeer dat maar met de Flip te bereiken:-)

Lees het verslag van Frank Kresin op zijn blog van Waag Society: http://blog.waag.org/?p=2868

Making videos on the web, a guide for teachers

Willem Karssenberg bracht me via een tweet op een erg handige blog voor docenten: Free Technology For Teachers, waar o.a. deze handleiding te vinden is. Zonder daarvoor extra software voor te moeten aanschaffen leidt deze handleiding je langs allerlei handige websites waar je gratis aan video, audio en fotomateriaal kunt werken.

Na een korte inleiding over copyright, public domain, fair-use en Creative Commons komen de volgende zaken aan de orde:

  • Rechtenvrije afbeeldingen vinden via slimme zoekfilters van de bekende zoekmachines
  • Create your own audio tracks
  • Animated Videos
  • Sceencasting
  • Finding images en audio for videoprojects
  • Documentary video
  • Full length videos
  • Sharing videos

Click to view the full digital publication online
Read Guide: Making Videos on the Web
Publisher Software from YUDU

Onze Leidse studenten in de wolken met Google Apps?

Dat ICT-toepassingen een nuttige bijdrage kunnen leveren aan belangrijke strategische doelen, zoals vergroting van studiesucces en het aantrekken van meer nationale en internationale studenten, vermoeden en weten we al langer. Diverse vormen van (modern) onderwijs vragen om online samenwerkingsomgevingen voor de studenten en diverse rapporten leren ons dat studenten tijdens hun studie verwachten gebruik te kunnen maken van dezelfde voorzieningen die zij daarbuiten ook gebruiken. In Leiden faciliteren we eigenlijk zo’n platform nog niet echt: Blackboard als digitale leeromgeving levert vooralsnog niet voldoende open samenwerkingsmogelijkheden voor de studenten. Maar ja, wat is een reële optie in een tijd dat we met zijn allen moeten bezuiningen?

Persbericht, 11 februari 2010: SURF, de ICT-samenwerkingsorganisatie voor hoger onderwijs en onderzoek, heeft een driejarige overeenkomst met Google gesloten. Het betreft de onderwijseditie van Google Apps. Nadat eerder de Open Universiteit en Universiteit Utrecht afspraken maakten met Google, is deze online samenwerkingsomgeving nu beschikbaar voor het gehele Nederlandse hoger onderwijs en onderzoek.

Dat biedt dus kansen om nu snel na te gaan denken over of- en hoe we Google Apps for Education kunnen gaan inzetten voor ons Leidse onderwijs. De kosten kunnen geen drempel zijn, het is immers gratis. Zelf werk ik nu inmiddels 2 jaar met zo’n omgeving en ben daar erg enthousiast over. Een dergelijke omgeving past ook heel goed in de trend van organisaties om applicaties op internet te laten draaien en niet meer per definitie op eigen servers van de eigen ICT-afdeling. We hebben het dan over cloudcomputing.
Google Apps, zal, indien Leiden besluit hierop over te gaan, een online omgeving bieden met, na inloggen met het ULCN account, de volgende functionaliteiten (zonder reclame-uitingen;-). Het enige wat je nodigt hebt is een webbrowser:

  • Gmail: om te mailen (inclusief chat/videochat), in plaats van Umail?
  • Google Docs: Realtime aan onlinedocumenten samenwerken (afhankelijk van gekozen afscherming voor die documenten) zonder gedoe met versieproblemen. Nog nooit kwamen Apple- en Windows gebruikers zo dicht bij elkaar in de samenwerking. Kinderlijk eenvoudig online formulieren en andere documenten maken en publiceren.
  • Google Calendar: Lesroosters en persoonlijke agenda’s kunnen uitstekend gecombineerd worden en/of bijvoorbeeld geintegreerd in Blackboardcourses (zie afbeelding onderaan)
  • Google Sites: In een paar tellen een online omgeving op basis van rijke verzamelijk templates klaarzetten: voor jezelf (bijv. Portfolio) of voor samenwerking.
  • Google Groups: Heel eenvoudig om zelf een Forum/discussie-omgeving op te tuigen. Groups kun je ook gebruiken om op efficiënte wijze groepen mensen toegang te geven tot jouw online documenten, sites, video’s etc.
  • Google Video: plek om video’s online beschikbaar te maken, bijvoorbeeld afgeschermd
  • Portal/startpagina: met banner van Universiteit, waarop student bovenstaande zaken eenvoudig kan benaderen en zelf middels webparts die portal persoonlijk kan maken
  • Google Mobile: De iPhone heeft bijvoorbeeld een App waarmee je toegang krijgt tot je eigen- of tot je federatieve Google Apps omgeving. Zie afbeelding.

Uiteraard beweegt ook Microsoft zich in de educatieve cloud maar lijkt zich strategisch meer te richten op het Voortgezet Onderwijs met Microsoft Live@Edu. Binnen dat platform vind je de functionaliteiten van

  • Sky Drive
  • Windows Live Messenger
  • Office Live Workspace
  • Outlook Live (zeg maar webmail)
  • Windows Live Spaces

Wat mij betreft is het moment aangebroken een Leids ICT&O project te gaan starten waarin alle geledingen vertegenwoordigd zijn en waarin we beide omgevingen langs een meetlat leggen en op basis van de bevindingen gaan bepalen of we onze studenten een online samenwerkingsomgeving gaan aanbieden en zo ja, welke. Uiteraard zullen naast de gebruikersaspecten ook de beheersaspecten bijzonder belangrijk zijn en zullen zaken als security, privacy, policy, strategy (zoals cloudcomputing) zwaar meewegen. En dat dan allemaal ten dienste van studiesucces en studentenaantallen.

Mocht er binnen jouw kring behoefte zijn voor en demonstratie/presentatie over Google Apps dan kun je mij daar zeker voor benaderen.

Tenslotte nog vier links (hoewel je “Googlend” ook bijzonder interessante informatie zult vinden)

Ben benieuwd naar reacties!

Online formulieren maken in Google Docs: kind kan de was

Op Slideshare vond ik deze presentatie: vertelt hoe je middels Google docs in 10 stapjes een prachtig webformulier hebt, inclusief  URL. Je mailt de URL naar je doelgroep, ze vullen het formulier online in en de resultaten komen terug in Google Docs in een spreadsheet. Je kunt zo’n webformulier ook heel eenvoudig embedden in jouw website, blog, facebook, …

OK, de presentatie is inmiddels een  klein beetje gedateerd: men gaat er namelijk aan voorbij dat je tegenwoordig ook nog uit een rijke verzameling van Templates kan kiezen.  Maar dat vind je van zelf wel als je er mee aan de gang gaat.

Zelf online een tagcloud genereren

Dat vind ik  nou leuk:

Op http://www.wordle.net kun je zelf hele mooie tagclouds genereren. Je kopieert een stuk tekst naar die site of je geeft de URL van een website op en de online service van Wordle genereert op basis van het getelde aantal woorden een tagcloud.  Vervolgens kun je nog kiezen uit allerlei stijlen, kleuren, max. aantal woorden e.d. Standaard kun je het resultaat alleen maar afdrukken of op hun site opslaan.  Zo’n tagcloud is natuurlijk hardstikke leuk op op de voorkant van een handleiding te plaatsen of  als eerste slide van een Powerpointpresentatie (waarbij je van alle tekst uit die presentatie ene cloud hebt laten maken) zodat je direct al kunt laten zien waar de meeste nadruk op zal komen te liggen.

Wat je dan natuurlijk kunt doen is het volgende: met de toets <PrintScreen> op jouw toetsenbord kopieer je een schermafdruk van die cloud naar het geheugen en plak je hem vervolgens in Paint. Binnen Paint snijd je de cloud netjes uit en vervolgens sla je de afbeelding op als JPG-bestand.

En die JPG-file kan dan tenslotte prima op de voorkant van een handleiding of als slide in een presentatie opgenomen worden.

Dat noem ik nog eens CLOUDcomputing.

Screencast

 

Onlangs leverde ik mijn bijdrage aan Surf Academy voor de 21 eDingen website. In deze bijdrage zet ik uiteen hoe je diverse gratis webdiensten kunt gebruiken voor het maken van een screencast. Zeg maar: een online instructiefilmpje.

Wikipedia: Een screencast is een digitale opname van computerbeeldscherm door gebruik te maken van software die vastlegt wat er op het beeldscherm gebeurt. Vaak zijn deze screencasts voorzien van commentaar van de maker.

Ga snel naar http://www.21edingen.nl/?p=328

Flip Mino HD –> Windows Moviemaker weg ermee? –> Nee!

Diverse studenten en medewerkers komen bij me langs in lichte paniek: Ik heb een Flip-Mino-HD aangeschaft en nu blijkt dat ik mijn filmpjes niet kan bewerken met Windows Moviemaker.

Het eerste wat ik dan maar zeg is: Van harte gefeliciteerd met de aanschaf: High Defintion filmjes zijn natuurlijk om te smullen. En dan leg ik ze uit dat er geen reden tot paniek is.

Het eerste instapmodel van The Flip sloeg filmpjes op in AVI. Dat was natuurlijk fijn want dan kon je die filmpjes met Windows Moviemaker (standaard aanwezig ip indows PC’s) verder bewerken.
Alweer enige tijd geleden kwam The Flip met de Flip Mino HD, die dus in High Definition kwaliteit filmpjes opneemt en die die filmpjes in MP4 formaat opslaat. Daar kan Windows Moviemaker niets mee. In deze screencast van 6 zes minuten laat ik zien hoe je met de meegeleverde FlipShare software de opgenomen filmpjes als WMV file kunt overbrengen naar de computer. En daar kan Windows Moviemaker dan de draad oppakken.

Wisebits-Academy on air!

Ik ben 28 jaar te vroeg geboren. Had ik dit soort materiaal maar tot mijn beschikking gehad toen ik als beginnend docent wiskunde stond te klungelen met mijn geodriehoek op een stoffig schoolbord en dagelijks worstelde met het vinden van pakkende praktijktoepassingen van dat prachtige vak.

Wie wel eens bij de Wisebits-site van RVU is geweest weet dat daar dagelijks een nieuw filmpje wordt geplaatst over een wonderlijk feit, filmpjes die een vraag opwerpen of op een andere manier tot nadenken stemmen. Jongeren vormen de doelgroep en kunnen via Twitter reageren op die professioneel geproduceerde filmpjes en zo samen verder denken.

Vandaag is Wisebits-Academy gelanseerd: een site die ontwikkeld is in samenwerking tussen RVU Educatieve Omroep en Universiteit Leiden. Deze site richt zich meer tot docenten in de bovenbouw van de middelbare school en stelt bij elk filmpje/onderwerp lesbrieven-opdrachten beschikbaar.  

De onderwerpen voor de filmpjes worden bedacht door de Leidse filosoof Bas Haring en een groep collega-wetenschappers. Zij krijgen daarvoor input van diverse kanten, niet alleen uit de wetenschap maar ook uit het voortgezet onderwijs. Daardoor zijn de filmpjes heel divers: de vragen variëren van scheikunde tot filosofie, en van biologie tot Nederlands

Bij de filmpjes hebben leraren van diverse scholen voor voortgezet onderwijs een serie opdrachten ontwikkeld.

De filmpjes en het lesmateriaal zijn vrij te gebruiken door iedereen die daar interesse in heeft.