Plickers: interactief stemmen zonder mobieltjes? Ja!

Een unieke Plickers-card

Een unieke Plickers-card

Vanmiddag kwam collega Henk opgewonden mijn werkkamer binnen: hij had een waanzinnige tool leren kennen. “Karel, wat ik nou toch gezien heb, wat een briljant idee, geweldig”. Hij liet me een korte demo zien en ik was verkocht. Dus vanavond dan maar gelijk delen via mijn blog.

  • Men heeft vaak meerdere redenen om interactieve stemming-momenten in een les in te bouwen: controleren of men het huiswerk heeft begrepen, tussentijds pijlen of ze je uitleg begrepen hebben, een stukje activering van de studenten etc etc.
  • Er zijn ook meerdere redenen te bedenken om dat niet met mobieltjes te willen doen: beleid van de school is dat mobieltjes uit moeten, het kan soms lang duren voordat alle mobieltjes contact hebben met de vraag op het scherm, nog niet iedereen heeft een mobieltje (dus ‘discriminatie’)  etc. etc.

Dus wat hebben de makers van Plickers bedacht? We laten de studenten gewoon lekker ouderwets met “blaadje opsteken” stemmen. Ja, maar dan wel technologisch geavanceerd.

Het idee is als volgt:

  1. je maakt een account aan bij plickers.com
  2. Je download gratis een set gecodeerde Plickers-kaarten.
  3. Je download en installeert de gratis Plickers-app  op je smartphone of tablet(Apple / en Android)
  4. Je maakt een klas/groep aan op plickers.com. In die groep koppel je de unieke kaarten (zijn genummerd) aan studenten/leerlingen of je doet dat niet: anoniem kan natuurlijk ook.
  5. Je maakt op plickers.com één of meerdere meerkeuze- en/of ja/nee vragen aan.
  6. Je zet zo’n gemaakte meerkeuzevraag op het scherm.
  7. Je deelt de kaarten uit.
  8. De richting waarin ze hun kaart omhoog houden bepaalt of ze daarmee antwoord A, B,C of D kiezen
  9. Je loopt met jouw mobieltje langs de studenten en scant met de speciale app hun kaarten en live verschijnt er een staafdiagram op het scherm die de gescande antwoorden weergeeft.

Je kunt zien wie wat geantwoord heeft en wie het goede antwoord hebben gegeven. Je hebt diverse rapportages tot je beschikking.

In onderstaand filmpje laat ik zien hoe e.e.a. werkt/eruit ziet.

Ik zou zeggen: maak een account aan en ga er mee aan de slag: http://www.plickers.com.

Weet jij te bedenken welke problemen deze aanpak oplost dan zou ik het leuk vinden als je dat als Comment op deze post plaatst.

 

Een Google Site maken als samenwerkingsomgeving: super simpel

Blackboard kan als elektronische omgeving erg veel maar waar het nog in te kort schiet is in de mogelijkheid om studenten te laten samenwerken. Google biedt daar een zeer krachtige oplossing voor.

Het ICLON heeft een eigen Google domein en studenten kunnen daar een ICLON Google account voor aanvragen: geen reclames, geen opslaglimieten en privé en werk/studie account gescheiden. Kijk eens op http://www.g-iclon.nl . Deze site geeft een overzicht van de mogelijkheden en een formulier waarmee je een account kunt aanvragen. Voorwaarde: je studeert of werkt aan de Universiteit Leiden.

Vanuit dat domein biedt het ICLON een site-template aan op basis waarvan jij zeer eenvoudig een site kunt maken die de basis vormt van een mogelijk samenwerkingsomgeving.

Deze screencast laat zien hoe eenvoudig dat is.

Virtual Reality

cardboardkaart-defGisteren nam ik deel aan een interessante lunchbijeenkomst over Virtual Reality, georganiseerd door het ICTO programma van de Universiteit. Na een welkomswoord van Marja Verstelle, een presentatie over storytelling video door Thomas Hurkxkens (Centre of Innovation) en een introductie op Virual Reality door Robin de Lange (VR- en AR specialist, gaat op VR promoveren) konden we VR zelf ervaren mbv diverse soorten brillen. We kregen zelf een Cardboard kado: een zelf te vouwen kartonnen bril, waarin je je smartphone kunt plaatsen en dus VR kunt ervaren a.h.v. allerlei 360 video’s op youtube. Kom gerust eens bij me langs om het ook te ervaren. Zo’n bril kun je overigens zelf ook kopen voor ongeveer eur 10. Surfnet heeft een wedstrijd uitgeschreven waarmee je een hippe 360 graden camera kunt winnen. Zend daartoe een goede onderwijstoepassing voor VR in! Lees verder door op afbeelding te klikken.

360 graden video’s kun je vaak ook prima zonder VR-bril bekijken. Zoek op Youtube naar 360 (Dali, concerten etc etc etc.), bekijk de video’s en sleep met je muis in de video naar links, rechts, boven en beneden. Mooi toch?! Helemaal stoer als je je smarthone of tablet gebruikt. Bekijk zo’n video met zo’n device en beweeg jouw device om je heen, naar links, rechts, boven en beneden. Wow! Don’t try it at home met je PC!!!

 

Weebly: kind kan de was

weeblyAl ruim 5 jaar maak ik gebruik van dit geweldige online platform om gratis ‘even’ een mooie website te maken voor kleinere aangelegenheden.

Zo ook weer onlangs over een opleiders bijeenkomst.

Dit systeem is echt bijzonder eenvoudig in gebruik en het resultaat is prachtig. Het mooie is dat het er op een PC mooi uitziet, maar dat het systeem automatisch overschakelt naar de mobiele versie (du voor kleinere schermpjes zoals bij smartphones en tablets.)

 

  • Je kiest een thema uit een rijke verzameling thema’s.
  • Je maakt pagina’s aan.
  • Op die pagina’s sleep je objecten uit de toolbar aan de linker zijde: tekstblok, videoblok, afbeeldingen, vragenformulier, social media functies etc etc.
  • Die pagina’s worden opgenomen in een menu en kun je nog herschikken.
  • En klaar.

Voorbeeld: iclon12022016.weebly.com

Tutorials: Youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/weebly

Screencast Edpuzzle: Passief video zien wordt actief kijken

edpuzzleVideo kijken is een passieve aangelegenheid en je zult er activerende aspecten aan moeten toevoegen wil je video zinvol kunnen inzetten in je onderwijspraktijk (bijvoorbeeld Flipping the classroom).
Meerdere keren heb ik al Edpuzzle genoemd als platform dat daar goed voor gebruikt kan worden. Nu dan een screencast.
Idee: docent vindt (of plaatst) op internet een interessante video die hij goed kan gebruiken. Probleem: video is veel te lang en bevat geen activerende uitdagingen voor de studenten.
Daar komt Edpuzzle om de hoek kijken: korter maken en pauze momenten inlassen waarin studenten vragen op het scherm moeten beantwoorden of links moeten volgen naar extra informatie.
Achteraf heeft docent gedetailleerde inzage in het kijkgedrag van iedere student en heeft hij de beschikking over handige overzichten waarmee hij kan bepalen waar hij de volgende les de nadruk op zal gaan leggen.
Naast deze zogenaamde assignmnents kan een docent ook een project voor studenten klaar zetten: dan zijn ZIJ de samensteller van een clip, met relevante vragen door hun zelf ingevoerd. “Maak een clip van maxinaal 5 minuten waarin je een kernbegrip uit de quantummechanica uitlegt en zet in die clip minimaal 3 relevante vragen voor de kijkers van die clip.

Zaken op een rijtje

  • alleen docent moet zich registreren (gratis) met emailadres
  • Studenten-leerlingen kunnen gewoon werken met username/password
  • Van video kijken een activerende werkvorm maken
  • Docent heeft inzage in kijkgedrag en analyse van ingevoerde antwoorden van studenten/leerlingen
  • Docent kan gebruik maken van enorm rijke verzameling aan video’s die op het internet in omloop is.
  • Zaption is een schil over bestaande video heen en dus geen schending van auteursrecht. De video draait gewoon van zijn oorspronkelijke plaats; Zaption laat ingekorte versie zien met wat vragen eraan gekoppeld.

Screencast

Meer informatie

IPON 2016

Op 3- en 4 februari was ik op het jaarlijkse IPON congres; de vakbeurs voor onderwijs innovaties en ICT en dan met name voor PO, VO en MBO.

Hieronder mijn 5 minuten video-impressie.

Online EduToolKit

Regelmatig wordt mij gevraagd of ik niet een handige tool weet ter ondersteuning van het onderwijs. Door de jaren heen heb ik natuurlijk een aardige verzameling opgebouwd, dus ik dacht:

waarom niet gewoon een overzicht op mijn blog. En hier is dan het begin en daar zal het wat mij betreft niet bij blijven.  Het overzicht zal voorlopig in beweging zijn, groeien! Eigenlijk wil ik naar en systeem waar niet alleen de links naar de tools te vinden zijn, maar naar een systeem waarin ook een korte functionele beschrijving is te vinden, toepassingsvoorbeelden en zoek- en filterfuncties o.b.v. onderwijskundige termen/criteria

Ik hoop dat jij er een steentje aan wilt bijdragen. Wat zou dat mooi zijn: de kracht van het netwerk gebruiken om een mooi met elkaar gedeeld overzicht te onderhouden

Ok, de door mij gekozen categorieën/indeling is natuurlijk altijd discutabel. Ik wil dan ook een oproep doen:

  • Als je suggesties hebt voor andere indeling/categorieën/online tools: laat het me alsjeblieft weten. Geheel anoniem (account niet nodig) via http://www.upvoter.co/tallies/eknm4i6c: stem op bestaande onderwerpen door op betrffende pijltje te klikken of voeg onderij nieuwe items toe.

 

Via onderstaande afbeelding kom je in dat overzicht.

online-edutoolkit

 

Turnitin

turnitin_horiz_logoUit onderzoek blijkt dat dat peer feedback/-review een positieve bijdrage kan leveren aan het leerproces van studenten.

Bij peer feedback/review bestuderen studenten elkaars werk en geven elkaar dan op voor-gestructureerde wijze feedback: de docent zal doorgaans expliciet hebben aangegeven waar ze op moeten letten bij het schrijven van feedback. Een activerende werkvorm waarbij ze dus van elkaar leren.

Hoewel Blackboard standaard zelf de functionaliteit heeft om studenten elkaars werk digitaal te laten reviewen (Self and Peerassessment) heeft de universiteit Leiden toch besloten om het “building block” van Turnitin aan te schaffen. Dit vanwege een aantal tekortkomingen van de vermelde functie van Blackboard zelf. Een building block van een “third party” is zodanig ontwikkeld dat het mooi integreert in de Blackboardcourses

Turnitin kent eigenlijk 3 hoofdfuncties

  • Paper Assignments (inclusief optionele plagiaatcontrole)
  • Peermark Assignments
  • Revision Assignments (inclusief optionele plagiaatcontrole)

 

Paper Assignments

paper assignmentMet een Turnitin Paper Assignment kun je studenten digitaal een schrijfopdracht (thesis/paper/…) laten maken in bijvoorbeeld Word en deze dan laten uploaden. Deze assignment verschijnt dan voor de docent in het Grade Center met een gele markering: Needs grading.

 

 

 

 

Bij het definiëren/aanmaken van zo’n Paper assignment kan de docent bijvoorbeeld

  • hoeveel punten de opdracht waard is
  • (eventuele) deadline vastleggen
  • bepalen of er plagiaatcontrole moet plaatsvinden (inclusief allerlei instellingen zoals waarmee er vergeleken moet worden (Student paper repository, Institution paper repository, Current and archived internet, Periodicals, journals, & publication) en/of studenten zelf ook het “originality report” mogen lezen, etc).
  • er een rubric aan koppelen en instellen of student die vooraf mag raadplegen. De docent kan zelf die rubric in ieder geval tijdens het beoordelen heel handig gebruiken.

Voor de docent wordt het online beoordelen en/of feedback geven wel een zeer snelle- en efficiënte handeling.

  • De docent kan online feedback op tekstfragmenten geven en deze feedback ook voor hem/haar zelf opslaan. Op die manier ontstaat er een database van feedbackteksten die de docent middels drag&drop kan hergebruiken, uiteraard ook bij andere studenten/schrijfstukken. Dat levert echt veel tijdwinst op. Uiteraard kun je een eerder gebruikte feedback aanvullen met een persoonlijke noot voor betreffende student.
  • In geval er een rubric gekoppeld is aan het assignment kan een docent al klikkend door de rubric de getoonde vaardigheden/kennis in het schrijfstuk waarderen op nivo. Turnitin rekent dan desgewenst zelf het cijfer uit op basis van ingestelde “gewichten”

Peermark Assignment

peer-review-cartoon2Bij een peermark assignment gaat het erom dat studenten (eventueel anoniem) elkaars werk van feedback voorzien. Dat gebeurt aan de hand van een aantal vooraf door de docent gedefinieerde vragen (schaalvragen en open vragen) die ze online moeten beantwoorden.

Voor zowel de feedback-leverende student als de ontvangende student kan deze aanpak nieuwe inzichten opleveren.

 

 

 

 

Bij het definiëren/aanmaken van een Peermark Assignment geef je o.a. als docent aan

  • welke Paper Assignment hieraan te grondslag ligt.
  • of studenten, die de Paper Assignment zelf niet hebben ingeleverd, wel een peer review mogen geven op hun medestudent. (De vraag is nl. of ze daartoe wel goed in staat zijn als ze de opdracht zelf niet gedaan hebben).
  • hoeveel peer reviews iedere student moet schrijven en of je als docent zelf studenten aan elkaar wilt koppelen of dat Turnitin dat “at random” moet doen.
  • Wat de vragen zijn die de reviewende student moet beantwoorden. Er is daarbij al een behoorlijke database beschikbaar waar de docent uit kan putten, maar hij/zij kan daar zelf ook opdrachten aan toevoegen en hergebruiken.
  • Wat het startmoment is. Dat moet altijd na de deadline van de bijbehorende Paper Assignment liggen. Advies: stel in deze context die deadline altijd “hard in”. Als je dat niet doet dan kan er de situatie ontstaan dat er een student aan iemand gekoppeld is die oneindig lang op zich laat wachten, bij wijze van spreken. Of zelfs helemaal niets inlevert.

Revision Assignments

ReviseJe kunt als docent besluiten de studenten in de gelegenheid te stellen op basis van de verworven nieuwe kennis (vanuit jouw eventuele feedback in de Paper Assignment en vanuit de peer reviews in de Peermark Assignment) een nieuwe versie (of meerdere) van de Paper Assignment te laten inleveren. Zo’n opdracht ontwikkel je als docent dan als Revision Assignment. Binnen zo’n revison Assignment is naast de nieuwe versie ook nog steeds de oude versie(-s) voor de docent zichtbaar.

 

Bij het definiëren/aanmaken van een Revision Assignment geef je o.a. als docent aan

  • welke Paper Assignment hieraan te grondslag ligt.
  • Start- en deadline datum
  • Wel/geen originiality report

Hieronder nog een tweetal links die jou verder kunnen helpen met hoe je zaken met Turnitin kunt regelen.