Op http://www.wordle.net kun je zelf hele mooie tagclouds genereren. Je kopieert een stuk tekst naar die site of je geeft de URL van een website op en de online service van Wordle genereert op basis van het getelde aantal woorden een tagcloud. Vervolgens kun je nog kiezen uit allerlei stijlen, kleuren, max. aantal woorden e.d. Standaard kun je het resultaat alleen maar afdrukken of op hun site opslaan. Zo’n tagcloud is natuurlijk hardstikke leuk op op de voorkant van een handleiding te plaatsen of als eerste slide van een Powerpointpresentatie (waarbij je van alle tekst uit die presentatie ene cloud hebt laten maken) zodat je direct al kunt laten zien waar de meeste nadruk op zal komen te liggen.
Wat je dan natuurlijk kunt doen is het volgende: met de toets <PrintScreen> op jouw toetsenbord kopieer je een schermafdruk van die cloud naar het geheugen en plak je hem vervolgens in Paint. Binnen Paint snijd je de cloud netjes uit en vervolgens sla je de afbeelding op als JPG-bestand.
En die JPG-file kan dan tenslotte prima op de voorkant van een handleiding of als slide in een presentatie opgenomen worden.
Dat noem ik nog eens CLOUDcomputing.
Rechtstreeks vanuit een Word document (.doc en .docx) een Woordwolk maken kan met het Nederlandstalige pakket WordClouder (www.wordclouder.com). Je kunt deze gratis Wordwolk / Wordcloud software downloaden om woordwolken op je eigen windows PC te bouwen en op te slaan als bv jpg of png.
Leuk Karel! Dank voor de tip. Ik gaat het gebruiken voor ons jaarverslag 2009.