Toetsen in Blackboard en Perception

Hieronder een kort verslag van mijn deelname; (gisteren)aan de Blackboard gebruikersdag in Groningen.  Stond in teken van electronisch toetsen.

Uiteraard kun je me altijd nav dit verslagje persoonlijk benaderen voor verdere informatie. Zo heb ik mijn Outlook Contactpersonen uitgebreid met interessante namen van mensen in het land die op het gebied van elektronisch toetsen zeer actief zijn.
De reis;-)
Kwam een half uur te laat binnen omdat de trein er 4,5 uur over deed ipv de beloofte 3,5 uur. Het leek wel of de NS het met de terugreis goed wilde maken: terug was er een complete wagon ingericht als sfeervolle bioscoop (in kader van Filmfestival Utrecht), waar ik de film Zwartboek heb kunnen bekijken. Geen kwaad woord over NS.
Nu even inhoudelijk:

Verschillende presentaties van STOAS, VU, Hanzehogeschool Groningen, Universiteit Maastricht, KU leuven en RUG gaven een mooi breed beeld over dit onderwerp.
QuestionMarc Perception als building block in Blackboard stond deze dag centraal
Waar BB met haar toetsfunctionaliteit te kort schiet in allerlei handige/noodzakelijke functionaliteiten vult QMP dat goed in. Actuele versie 4 van QMP is natuurlijk veeel beter dan versie 3. Kosten van dit pakket werden maar niet genoemd ivm grote variateit in licentievorm.
Mocht je denken dat electronisch toetsen (zeer bij summatief toetsen, misschien minder bij formatief toetsen) niet een veilige manier is: Middels Lock Down Browser kun je voorkomen dat deelnemer de toets kan verlaten om antwoorden per mail/chat uit te wisselen met andere delnemers (of met experts op afstand;-). OK, SMS-en kan natuurlijk nog steeds, ook met papieren tentamens/toetsen.
Het voordeel zit denk ik vooral in
  • automatische resultatenverwerking
  • diversiteit aan vraagvormen, gebruikmakend van multimnedia binnen de toets

Voorwaarde/bedreiging:

  • betrouwbare IT-infrastructuur (tentamen moet natuurlijk wel in de lucht zijn, als student zich aanmeldt
  • Een lokaal met voldoende PC’s
  • Een rijke vragenbank die voor iedere student op "at random basis" per issue en vraag genereert

Interessant was het om te horen hoe men dit soort implementaties projectgewijs ingevoerd heeft.

Presentatie gezien over Aleks:Assessment and LEarning in Knowledge Spaces.
interactieve leeromgeving die in maastricht gebruikt wordt voor Colege algebra: gebaseerd op de kennisruimtetheorie (een tak van de kunstmatige intelligentie).
Kijk op presentaties
Al met al: wanneer gaat ICLON electronisch toetsen?

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *