In 2007 heeft het SURF NAP project DiviDossier plaatsgevonden. In dit project hebben veertien instellingen, waaronder de lerarenopleiding van het ICLON, een videodossier gemaakt binnen het DiViDU platform. Ter afsluiting van het project is op 30 november 2007 een slotconferentie gehouden.
Vanaf november 2006 tot en met November 2007 heeft de ICLON-Lerarenopleiding in het kader van dit project geexperimenteerd met het inzetten van een videodossier.
Uitgangspunten bij het vormgeven van het videodossier was een instrument te ontwikkelen dat zowel gebruikt kan worden als begeleidings- als beoordelingsinstrument in de lerarenopleiding. Bovendien is het doel van het videodossier “peer coaching”te bevorderen en een verdere samenwerking tot stand te brengen met de begeleiders op de school. Uit de onderzoeksresultaten onder studenten komen de volgende resultaten
- Op video zie ik mijn sterke punten duidelijk
- Op video zie ik de sterke punten van medestudenten duidelijk, unaniem,
- De zwakke punten van medestudenten zien ze een beetje of helemaal als zinvol
- Feedback van medestudenten wordt als leerzaam ervaren (niet altijd als leuk)
- De opdrachten in het videodossier vind ik zinvol
- Het werken met videodossier vinden ze voor herhaling vatbaar.
Ook docenten ervaren de meerwaarde van het videodossier waardoor momenteel gewerkt wordt aan een videoleerlijn door de gehele opleiding.
Tijdjens de slotconferentie verzorgde Isolde, samen met deelneemster Denise Rosenhart en met mij een presentatie waarin wij vertelden over successen en hobbels op weg naar het videodossier als reflectiemiddel.
- Bijk de Powerpointpresentatie van Isolde
- Klik op Kort verslag slotconferentie
- Op http://www.dividossier.nl staat meer informatie over het project.