Matching; Vraag & Aanbod. Onderwijs & ICT

Jaarlijks organiseert Surf Foundation een congres voor ICT&O in Hoger Onderwijs. Op 13-11 was ik er in Utrecht bij. Dit jaar was het thema "Matching; Vraag & Aanbod. Onderwijs & ICT". De vraag vanuit docenten en studenten staat meer dan ooit aan de basis van innovatie. Dit dwingt ons om anders naar ICT te kijken. Een barstensvol programma waarvan de Powerpointpresentaties beschijkbaar zijn via Slideshare (een handige web2.0 side waar je naar keuze je PPT’s kunt delen met jezelf, een cluppie of de hele wereld).

Zeker de moeite waard om daar eens te gaan rondneuzen.

In onderstaand verslag zal ik diverse malen rechtstreeks verwijzen naar één van die vele presentaties.

De volgende items zullen in dit verslag aan bod komen:

  • Preconference: Sharepoint als elo?
  • Stefen Downes openings-Keynote
  • Podcast in het onderwijs
  • 1e sessie ronde: Wireless Campus-Smartphones en hosted VOIP: Communicatievoorzieningen als stimulans voor een inspirerende leeromgeving
  • 2e sessie ronde: Podcasting in het onderwijs. Ervaringen aan de faculteit rechten van de Universiteit Leiden

Preconference Sharepoint

Ik begon de dag met deelname aan een pre-conference, waarin Sharepoint centraal stond als elo (electronische leer omgeving)en als centrale plek voor student en docent als kenniswerker.

Ik ben er (op basis van de presentaties en getoonde projecten) van overtuigd geraakt dat Sharepoint weleens een heel mooi alternatief zou kunnen zijn voor Blackboard; zowel als elo als portfolio.

Presentatie profiel van de aanwezigen

Flexibiliteit voor student en docent was regelmatig terugkerende term tijdens de presentaties. Sharepoint is een Microsoftprodukt en ligt ten grondslag aan het bij velen onder ons bekende "Surfgroepen". Waar Surfgroepen te kort schiet gaat Sharepoint duidelijk verder.

Er loopt een Surfnet pilot waarbij de mogelijkheid onderzocht wordt Sharepoint te outsourcen naar Surfnet

De presentaties gingen over HAN-Scholar (elo) en SHAPE-innovatieproject (student als kenniswerker).

Even enkele korte aantekeningen:

Kenniswerker in SHAPE

  • een samenwerking van HU, van Hall/Larenstein,InHolland, Universiteit Wageningen
  • Sharepoint voor student als kenniswerker
  • Uitgangspunt: Student moet eigen omgeving kunnen inrichten
  • Model:"kenniswerker in onderwijs" toont mooi overzicht van koppeling didactisch model en Sharepoint.
  • Mooie integratie van MS Officeoffice en Web 2.0
  • Aanpasbaarheid en gebruiksvriendelijk zijn sterke punten van  Sharepoint tov Blackboard
  • Op surfgroepen is SHAPE-toolbox te benaderen en kunnen bijv templates/webpart gedownloaded worden, ook het eerder vermelde model
  • Eindrapportage zal beschikbaar komen
  • Nogmaals: de kenniswerker staat centraal, niet de algehele onderwijsondersteuning (zoals in Blackboard)

Presentatie: De kenniswerker in SHAPE

Kijk op SHAPE voor verdere informatie over Shape

 

HAN-Scholar-project

  • Sharepoint als elektronische leeromgeving
  • Blackboard-elo niet flexibel, Sharpoint wel wel
  • Blackboard=docentgestuurd, binnen Sharepoint is er meer voor student mogelijk, hoewel momenteel nog door HAN voor docent gestuurde inrichting gekozen is. Men onderzoekt nog hoe flexibiliteit gebruikt kan worden bij flexibele inrichting van nieuwe HAN-onderwijs
  • "My site" van student heet studeerkamer en bevat 200Mb opslagruimte
  • Bevat een webpart naar alle gekoppelde sites (dus navigatie)
  • 4-8 uur inleertijd voor docent
  • Half uur-1 uur inleertijd voor student
  • Conclusie van prijsvraag (15 inzendingen bij HAN): nog weinig interactie, veel aanbodgericht,
  • Advies:huur goeie ontwikkelaar in
  • HAN is een project aan het schrijven voor integratie Sharepoint em Portfolio voor 2009
  • In onderstaande presenatie staan enkele mooie overzichten, zoals bijvoorbeeld "lessons learned"

Presentatie HAN-Scholar

HU:koppeling Osiris (Studenten Informatie Systeem) aan Sharepoint

  • Cursussite bevat Studiemateriaal, deelnemers, opdrachten, literatuur, links, mededelingen en cursusgroepsite voor meer interactiviteit
  • Via scripting aanmaken van sites
  • Koppeling Osiris-MS Bizztalk-Sharepoint ELO
    Indrukwekkende demo van hoe je snel even vanuit osiris een nieuwe cursus aanmaakt
  • Wijzigingen in Osiris worden direct door bizztalk gecommuniceerd naar betreffende Sharepoint course
  • Men werkt eraan om cijfers op my site te laten plaatsen
  • Goede documentatie en communicatie is noodzaak voor dergelijke koppelingen

Ook de Sharepoint gebruikersgroep was vertegenwoordigd: meer info? Zie SGG

Achteraf ook nog even Charl Schutten van Imtech ICT Business Solutions gesproken. Zij zijn goed in Sharepoint implementaties voor het onderwijs… Ja, ja….

Geïnteresseerd in Sharepoint instructiefilmpjes? Klik dan op video-tutorials

 

Stefen Downes openings-Keynote

stephen downes.jpg

Niet origineel, wel snel: even een citaat van Gerard Dümmer in zijn OWD-blog over deze keynote. Ik kan me helemaal vinden in zijn woorden, ik had het ook zo opgeschreven;-), vandaar…

"De OWD begon (na de pre-conferences) met de openingskeynote van Stephen Downes. Downes greep deze gelegenheid aan om in te gaan op de paper van Kirscher,Sweller en Clark met als titel:
Why Minimal Guidance During Instruction Does Not Work: An Analysis of the Failure of Constructivist,
Discovery, Problem-Based, Experiential, and Inquiry-Based Teaching
Nu kende ik deze paper niet en was het voor mij dan ook een verrassing dat Downes zo fel van leer trok tegen deze paper. Als ik de titel bekijk van de paper kan ik me hier natuurlijk wel iets bij voorstellen. Ze verwijzen een boel onderwijsconcepten zo maar naar de prullenbak.
De grootste kritiek van Downes op het stuk is denk ik de ongenuanceerde tweedeling tussen gestuurd en ongestuurd. Er lijkt daarbij geen ruimte te zijn voor een middenweg. Sterk in dit verband vond ik zijn "touring Rome" metafoor. Er zijn verschillende manieren waarop je Rome kunt ontdekken. De twee uiterste manieren hiervan zijn dat je 1) zonder doel ene richting dwalend de stad doorgaat of 2) wordt ontvoerd en van hot naar her wordt gesleept om dat te bekijken dat je ontvoerders voor je in gedachten hebben.
Ik kan me voorstellen dat iemand die zo’n passie heeft voor een bepaalde manier van werken zo tekeer gaat tegen een stuk dat die passie zo onder vuur neemt. Jammer vond ik het dat Downes daar bij dus uitging van kennis van het stuk waarop hij reageerde. Jammer ook dat de schrijvers van het stuk geen mogelijkheid hadden om in deze keynote zich van een weerwoord te voorzien.

Podcast in het onderwijs

Even op de beursvloer bijkomen van het geweld van Stefen. Kom ik daar in een enthousiaste presentatie terecht van een Apple oplossing voor het volautomatisch opnemen van podcast en vodcasts en net zo volautomatisch laten plaatsen van die casts op servers, blogs, wiki’s etc. Kind kan de was, zoals altijd bij Apple oplossingen.Indrukwekkend. Ik liet vallen dat wij bij FSW geen Apple ondersteuning meer hadden. Bleek er al enige tijd een hijgerige accountmanger achter mijn rug te staan die gelijk van de gelegenheid gebruik maakte: of ik de naam/telefoonnummer/ van het hoofd van de ICT afdeling van FSW even kon geven. Mooi niet. Nou ja, dan toch maar een beetje reclame voor deze enthousiaste mannen: Podcast in het onderwijs

1e sessie ronde:
Wireless Campus-Smartphones en hosted VOIP: Communicatievoorzieningen als stimulans voor een inspirerende leeromgeving
 

Deze sessie viel onder de noemer social software; nou, dan heb je me.

Kwam van een koude kermis thuis. Niets gehoord over inspirerende leeromgevingen. Deze commerciele jongens stonden hun reclamefolder voor te lezen. Hun opvatting van inspirerend onderwijs leek zich te richten op de betere bereikbaarheid van docenten dankzij hun smartphone en op het synchroniseren van agenda’s van studenten en docenten.

Toch maar even een link naar hun PPT

2e sessie ronde:
Podcasting in het onderwijs. Ervaringen aan de faculteit rechten van de Universiteit Leiden

Ook deze sessie viel onder de noemer social software.

Ook hier vroeg ik me af wat postcasting eigenlijk met social software te maken had. Gelukkig had de spreker Jeroen Leijen dat ook. 

Een zeer helder verhaal over hoe bij rechten podcasts aanvulend ingezet worden op hoorcolleges. Er schijnen zelfs meer studenten naar die colleges te komen door die podcasts. De docenten vinden het ook geen enkel probleem om podcasts in te spreken. Is allemaal erg eenvoudig en vraagt geen hoogwaardige ICT technologie.

Dit is de presentatie van Jeroen, gauw kijken.

Kijk ook eens op zijn podcast wiki en lever uw eigen bijdrage

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.